lördag 4 januari 2014

Om flour i tandkräm

Jag vill inte gärna använda flour, men eftersom alla tandläkare jag möter tror på det så vågar jag inte annat efter att jag och en dotter haft hål.

Men jag vill hellre bygga upp så kroppen blir mer "basisk", lägga till de mineraler och vitaminer som våra kroppar kan lida brist på men känner mig inte modig nog att stå för det bland folk, förutom i Facebookgruppen Läka naturligt.

Några fakta:
Kalcium och fosfor - taget tillsammans - stärker tänder, naglar och skelett.
D-vitamin är viktiga för dina tänder, knogar och naglar samt för upptaget av kalcium och fosfor.(http://www.greenpeople.se/vitaminer-og-mineraler-til-huden.html)

Välbefinnande för din mun: http://www.drhauschka.se/drhauschka-med-teeth
"Flouren inom tandvärden är ett cellgift" http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html

Här har en bloggerska sammanfattat en del: http://syningerelax.bloggo.nu/Fluor/

Dialogen från Facebookgruppen Läka naturligt nedan:

K: Jag var hos tandhygienisten idag och hon ville på rutin pensla fluorlack! Jag sa ifrån att jag inte ville ha det och ni skulle ha sett hennes min! "Men lite på de bakre tänderna kan jag väl iallafall få pensla", sa hon och påstod att det är det enda som hjälper och förebygger karies. När jag sa nej och kontrade med att det inte finns någon forskning som stöder detta påstående så undradel hon om jag åtminstone använde fluortandkräm. Absolut inte sa jag. Jag tipsade henne om att googla och läsa om fluor och sa att jag aldrig har haft så bra tänder som nu sedan jag slutade med det. Ingen tandsten och inga hål eller besvär alls. "Jamen, det är ju fluor i vatten - du dricker väl vatten", kontrade hon och sa att hon inte ville argumentera mer...men hon medgav att det inte fanns något att anmärka på min tandstatus 
  • 90 personer gillar detta.

    S: Jag slutade få infektioner i tandköttet sedan jag slutade med flourtandkräm  Använder den från urtekram nu 

    K: Jag har Sarakan som är gjord på "tandkrämsträdet" från Amazonas, wow säger jag bara! Någon enstaka gång finpolerar jag med lite bikarbonat, silver och cocosolja. Supernöjd med det här konceptet och rekommenderar alla det här 

    A: Haha ja fick ungefär samma reaktion när jag sa samma till tandhygienisten 

    S: K, vad gör bikarbonat/ silver och kokosolja med tänderna? Vet att man kan använda bikarbonat som tandkräm men annars? 

    J: Vet att flour inte är bra, men kommer inte alls ihåg varför..?

    A2: Flour är bla ett nervgift...

    V: Men..stämmer det verkligen att flour nu även finns i vårat kranvatten? Trodde detta endast var ett problem i länder som t ex. USA ?

    A: Det har funnits hur länge som helst. Används i vattenreningsverken. Jag använder vattenfilter på kranen...

    D: Finns naturligt här, men inte tillsatt. Klorid däremot

    M: Fluor tillsätts inte i svenskt kranvatten, däremot kan det finnas naturligt som kalciumfluorid, vilket är enormt mycket mindre farligt. 

    A: I Uppsala är halterna extra höga och fler där får också skador av det.

    D: Tips på filtet?! 

    M: Vart har du hört att folk får skador av det, det låter jätteintressant

    A: Daniel den här använder jag. Den har åtta filter och tar bl.a. Flouride och alkaliserar vattnet. 

    Jag har läst om det flera gånger. Det är nog bara att googla så dyker det upp med bilder och allt. Tänderna blir ffa skadade och porösa av för mkt flour
    (http://www.aokwater.com)

    M: Ojdå det där såg ju riktigt rejält ut, ursäkta mina antaganden.

    A: Den är lika bra som de man kan sätta på allt inkommande vatten i hus för 15 000-25 000:- men då jag bor i lägenhet har jag en direkt på kranen som jag kan stänga av och på. Den här går för ca 2500:- Köpte den hos kinesiologen som testa många produkter och tar in det som funkar.

    A: Läste i en annan tråd om gurkmeja istället för tandkräm. Både blekande och antiinflammatoriskt. Ska nog prova det själv. Och sen bikarbonat lite då och då eftersom det slipar emaljen.

    A: Försöker hitta det. Läser ju en hel del och en blogg funkar ju inte att hänvisa till. Dyker ju upp bra mycket när man googlar iaf. Ibland står det om fluor i vetenskapliga tidsskrifter tex. Inget nytt, föräldrarna visste om det redan på 70/80 talet.

    A: Hittar det inte nu men här står lite iaf även om sidan kanske inte är det pålitligaste källan.http://www.halsosidorna.se/Fluor.htm

    A: Som kemikalieöverkänslig så vet jag att fluor är ganska starkt och får många att må väldigt dåligt. Det finns många människor i Sverige som blir sjuka av väldigt liten mängd någon enstaka gång.

    M: Jag blir själv sjuk av kranvattnet i Uppsala och jag har funderat lite på vad det kan bero på, kanske skulle kunna vara det då...

    A: Kranvattnet plus fluortandkräm kan ju bli för mkt. Du får testa, bort med det nån månad så märker du ju om det är det. Jag vill inte ha nåt skadligt i kroppen om jag kan undvika det. En vattenrenare och annan tandkräm är ju inget stort och omständligt i vardagen.

    A: Kranvattnet plus fluortandkräm kan ju bli för mkt. Du får testa, bort med det nån månad så märker du ju om det är det. Jag vill inte ha nåt skadligt i kroppen om jag kan undvika det. En vattenrenare och annan tandkräm är ju inget stort och omständligt i vardagen.

    A: MCS Nordic är en grupp här på fb för kemikalieöverkänsliga personer. Där vet de garanterat mer om det. Gruppen Nätverket för friskare barn och unga NU! kan det säkert också.

    I: Jag har slutat med tandcreme och blandar min egen  eclogisk cocosolja och MSM efteråt sprayar jag med KS (kolloidalt silver) i munnen. Tandfickor och tandsten borta

    A: Här är en länk från tandvårdsskadeförbundet http://www.tf.nu/.../0628b2d95d7e62a91e35baf65dbfeff2/

    M: Jag försökte förklara för mina barns pappa ang bikarbonat som tandkräm. Kan ni förklara lite hur ni blandar bikarbonat och kokosolja. Hur ni använder gurkmeja och andra tandkrämersättningar. Jag vill gärna ändra men vet inte hur.

    A: Det går att blanda med vatten också. Undviker själv kokos. Men annars finns ju oilpulling. Det ska ta bort tandsten bla men man ska ha det i munnen 10-20 minuter...

    I: Åh, sist jag var hos tandis började hon också babbla om fluor. Jag tog väl mycket tandkräm på borsten? För det behövdes minsann så mycket fluor för att hålla munnen i skick. Och om jag inte nöjde mig där så kunde hon rekommendera fluorskölj och fluortuggummi. Galenskaper! Dock orkade jag inte tjafsa emot utan berättade snällt att jag visst tar rejält med tandkräm. Som gammal kemistudent var det märkligt att först få lära sig om vilket otroligt potent, reaktivt och giftigt ämne fluor är, för att sedan gå hem och stoppa det i käften. Närå. Nu är det fluorfritt och oilpulling som gäller.
    (http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_pulling)

    E: Var köper du din tandkräm Karin?

    L: Fått samma reaktion av min tandhygienist!!! Hennes kroppsspråk var talande.... Men nej, ingen mer fluor! Växlar mellan Sarakan, Aloe Vera, MSM och KS. Cocosolja ibland! Gurkmeja är så vidrig smak på och jag upplever det inte så blekande! (Det kan man blanda i maten)

    S: Jag kör på Urtekram Tea tree. Jag har hört bra om Weleda salttandkräm så testar kanske den nästa gång.
    Jag upplever att munnen är friskare, färre sår & blåsor samt bättre tandkött nu utan flour.

    E: Jag kör på Urtekram Tea tree. Jag har hört bra om Weleda salttandkräm så testar kanske den nästa gång.
    Jag upplever att munnen är friskare, färre sår & blåsor samt bättre tandkött nu utan flour.


    E: Artikel om fluor med källhänvisningar och bilder på fluorskador.
    http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html


    S: Jag blandar 1/3 bikarbonat och 2/3 kokosfett i en äggkopp, några droppar eterisk olja - för smakens skull. 

    A: Beläggningen (plack) på tänderna har jag inte haft på 4 år. Tänderna känns rena hela tiden. Den upphörde när Jag slutade äta kolhydrater. Kommer som ett brev på posten om jag fuskar någon gång. Jag borstar endast med vatten och bikarbonat då och då. Mest för att massera tandköttet. Mellanrumstandborstar däremot är ett måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar