lördag 26 oktober 2013

Femtioelva idéer. Jag vill...

Jag vill:

forskaSkickade i onsdags iväg en idé till ett par forskare i Lund med förslag på ämne för ansöka om forskningsanslag utlyst av Formas. Ska på möte på måndag.

* utbilda: Har femtioelva idéer. Fortbildning för textilslöjdslärare t.ex. Om slöjden som del av en nödvändig omställningsrörelse där vi tar hand om, lagar, återvinner och återanvänder och som utvecklar barnens kreativitet. Det finns många slöjdlärare som kan detta, men jag kan bidra med min förmåga att koppla ihop, inspirera och engagera i kombination med kunskap om olika textiliers påverkan på människor och miljö till exempel. Skulle gärna leda en inspirationsworkshop och roliga övningar tillsammans med kvinnan bakom Nusse.nu. Så länge kan jag tipsa om slojdhaller.se och 365slojd.se!
Foto: nusse.nu
Jag har ett grundföredrag om hållbar utveckling där växthuseffekten förklarad (och förstådd) på tio minuter ingår, bland annat. Detta föredrag har jag varierat på tema Hållbar konsumtion, Demokrati, Framtidens vinnare, Hållbart företagande. Vill göra mer av detta.

* vara del av ett framtidshus i Lund fyllt av egenföretagare som brinner för hållbar utveckling och unga som vill förverkliga drömmar. Som ett företagshotell med kommunikatörer, föreläsare, inspiratörer, uppfinnare, entreprenörer som brinner för hållbar utveckling.. som också är doers och förebilder genom sitt arbete, ideellt engagemang eller sin egen privata inre och yttre omställning. Där finns även folkbildningsverksamhet kanske i samarbete med stadens studieförbund och en hållbar folkhögskola, typ Holma som erbjuder kurser i stadsodling och utvecklar hantverk och andra praktiska kunskaper som vi behöver i ett omställt samhälle, ett samhälle där vi skapar ting avsedda att hålla, möjliga att laga, återvinna och återanvända. Där skulle studenter på maskinprogrammet på LTH kunna utveckla  cykeldrivna maskiner tillsammans med erfarna svetsare och andra händiga fixare. Och erbjuda workshops där allmänheten kan vara med och bygga.

* Jag vill ha en cykelmaskin i mitt nästa hus, en som kan tröska bovete och andra grödor, mixa gröna drinkar, mala mjöl, skapa lagom stora bitar av vitkål för mjölksyrning, riva morötter och skiva potatis till gratäng.

* utveckla och bygga kretsloppsanpassade flerbostadshus i ett resilient kvarter där odling av mat och omhändertagandet av grönsaker ges en central roll i planeringen av både kvarter och bostäder. Gärna på Brunnshög. Och gärna som del av forskning. (se ovan)

Foto: Resiliensworkshop i Stenkrossen
* ha utrymme för flexibilitet. Planera för det oplanerade. Helst vill jag ha "fast"jobb/uppdrag till max 50% för att kunna tacka ja till på roliga och viktiga projekt och uppdrag, workshops, hinna odla själv, gå kurs och engagera mig ideellt. 2013 fick jag ett jobb på halvtid som möjliggjorde att jag nästan kunde uppfylla min dröm om att odla på halvtid. Hela 2014 ser jag ut att ha fast jobb på 60% (lite för mycket). 2015 är jag redo för nya spännande äventyr.

Jag är lyckligt lottad. Jag kan göra nästan vad jag vill. Det enda hindret är att formulera vad jag vill. Och tålamod. Hyfsat mod och lagom tillit har jag fått genom åren. För jag har insett att jag inte behöver kunna allt för att göra det. Att försöka är värdefullt. Genom att berätta min dröm för andra så blir önskan tydligare och lättare att uppfylla. Mycket av det jag tänkt att jag vill, eller behöver, brukar faktiskt gå i uppfyllelse. Oftast genom att ha tillit, fortsätta göra saker jag gillar, dyka upp på evenemang som gör mig nyfiken, och vara nyfiken på andra, ha tid för reflexion och vara öppen för tillfällen som dyker upp när jag minst anar det. Igår bollade jag ett fasteprojekt med en präst från Svenska kyrkan. Troligen blir det ett uppdrag att utbilda en halvdag. I e-brevlådan låg en förfrågan om att göra något för ett fairtrade-gäng. Jag kom på att jag ville forska 2008. Kanske börjar det bli dags. Annars finns det så mycket annat jag vill som jag kan göra. Som coach har jag en tro på att alla friska människor kan göra vad de vill. Jag ser en hisnande potential i vad som kan hända på jorden när allt fler aktivt och medvetet väljer att göra vad de vill. Vad vill du?

Här ett fint exempel på att det inom alla yrkeskategorier går att bidra till en framtid för mänskligheten. Den vackraste protesten jag sett mot oljeborrningarna på Arktis.
 

Tillägg 1 november:

* Jag vill hitta engagerade partners/delägare för mitt företag Planet blå AB, i första hand en person som kan komplettera mig, som gillar administration, hitta fonder och skriva ansökningar. Helst en ekonomi som kan sköta bokföring, redovisning och bokslut. Men även en grafisk formgivare som kan matcha vad jag och mitt företag vill kommunicera. Åtagansdet är lämpligen på liten deltid/fritid till att börja med för att senare skala upp i takt med inflöde av pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar