söndag 13 oktober 2013

Inspiration och uppmuntran

Klicka här och bli Malala
Hej läsare!
Denna blogg är både en dagbok, ett anteckningsblock och en inspirationssida. Dagens inlägg skriver jag för att ha när jag ibland är trött och undrar vad jag håller på med. Dagar jag undrar varför jag inte bara återgår till ett "vanligt jobb" och kvällar då jag undrar varför jag inte tar itu med disken eller plockar i röran istället för att skriva ett brev, blogginlägg, dagboksanteckning eller lägger bönor på tork. I veckan har jag nämligen fått tre brev från personer jag inte känner som värmer och ger energi:

... För övrigt imponerade arbete med att sprida glädje för bra mat och stadsodling! Du syns, hörs och påverkar! Fortsätt med det.

Igår hörde jag talas om Sara Nelson och Planet Blå AB och blev lite inspirerad." ... "Det skulle vara så roligt att få prata mer, om inte annat så för att bara inspireras/inspirera! ...

Hej Sara. Är vän med Xxx. Har ingen aning om hur ni två känner varandra men jag blev lite nyfiken på dig. När jag kikar in och läser på din vägg så tycker jag att du verkar härlig. Blir liksom glad av alla färger och friska grönsaker som pryder din sida : ) Och så har vi en massa gemensamma bekanta. Det går inte att få för många inspirationskällor. ...

Foto: Lars Dareberg, Sydsvenskan. En kompis 
uppmärksammade att Zlatanartikeln hade petats ner 
till nr 9 på läsarpulsen.
Värmd i hjärtat går mina tankar vidare till intervjun i vintras. När jag läste artikeln kändes det lite präktigt, vinklat och utlämnande. Och en del var lite fel. Men så klockan tio dagen artikeln kommit i tryck så ringde en dam som jag inte kände. Hon ville bara ringa och tacka för att min familj hade ställt upp för intervjun. Hon blev så glad och hoppfull av att läsa artikeln. Hon kände igen sig och sa att det behövs att det skrivs om såna som ni. I somras berättade vänner till familjen att de hade hittat artikeln uppsatt på väggen på ett Bed&Breakfast de besökt. De frågade ägarna om de kände oss. Nej, vi tyckte bara att artikeln var så inspirerande och den överensstämmer med våra värderingar. Jag är inte ensam om att göra det jag gör. Men jag har förstått att det är viktigt att visa var jag står för att hitta likasinnade. Det inspirerar, ger mod och energi. Det ger också makt. Jag har insett att som privatperson går det att påverka utan att vara rik, sitta på hög position eller bli Idol-kändis. Och vetskapen om detta vill jag verkligen sprida. DU behöver bara agera utifrån ditt hjärta för att nå ut och påverka framtiden. (Se filmen Crossroads!)

En med väldigt stort mod och stort hjärta är Malala, 16 år. Tänk om hon hade fått Nobelpriset hon var nominerad för. Har du inte redan hört henne, lyssna till hennes tal i FN och i TV-intervju. Fredspristagarna Nelson Mandela och Dalai Lama är två av Malalas och mina förebilder. Idag är jag Malala på Facebook för berätta att jag uppskattar det hon gör, inspirera andra att läsa hennes bok och inspirera andra att agera utifrån sitt hjärta. Är vi 5000 pers som är Malala för en dag på Facebook så skänker Ica Bokförlag 50000 kr till Malala fund och arbetet för flickors rättigheter.

Medan jag hängde tvätt nyss så fick jag en ny idé! Haha... Vi får se om ni får se. Det är iallafall attans roligt att använda sin kreativitet i syfte att "rädda världen"!

Flickan med turkos byxor i tidningsartikeln fyller 10 år idag. Hon önskar sig Lego och fred på jorden. Jag vill självklart ge henne både och. Dags att sova för att även vara pigg och närvarande på hennes dag. Disken får stå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar