tisdag 1 oktober 2013

Tågluff med barn

Tips inför tågluff med barn

I juli 2012 tågluffade jag med min tioåring. När jag senast tågluffade, -92 och -94, fanns inte mobiltelefoner, internet och wifi. Då var det tågluffarboken som gällde för att läsa på om de olika länderna och hitta tips på vandrarhem. Jag tog mig mest runt genom att besöka gamla brevvänner och andra bekanta.

I år hade äldsta dottern önskemål om att åka till Italien på semestern. Jag hade en gammal längtan efter att på nytt tågluffa. Maken är inte lika bekväm i höga temperaturer som jag är så vi delade familjen för tio dagars semester på var sitt håll.

Eftersom vi valde ett tiodagarskort blev det nödvändigt att boka resorna till och från Italien i förväg. Tanken var att åka via Paris, ett nattåg dit, kika på Eiffeltornet och därefter ta en nattåg till Rom. Men vi var för sent ute och allt var fullbokat. Istället blev det tåg hela vägen till Rom i ett svep, 26 timmar inklusive en längre lunchpaus med resans första pizza i Basel i Schweiz. Det var mysigt att prata, spela kort, luffarschack och hemmagjort “tågbingo”. Papper och pennor är bra att ha med. I övrigt var packningen snål. Jag hade en 30-liters ryggsäck och dottern en på 20 liter. En tröja och ett par leggings av ull/silke var de varmaste plaggen jag hade. Tunna och smidiga. Bra på luftkonditionerade tåg. Väl i Italien var det ju bara varmt. Nytvättade trosor och en t-shirt torkar snabbt. Lätt packning gör att det till exempel utan vidare går att beta av det lutande tornet i Pisa på 2 timmar på väg mot Florens.


Väl i Rom hade vi bokat vandrarhem som jag hade hittat genom att söka på “budget hostel Rome“. Vi fick ett trippelrum för ca 400 kr per person och natt, så där fick även min lillebror som var ute på sin första tågluff plats. Helt OK och “frukost” ingick - croissant och jos/kaffe! Väldigt centralt, precis mittemot centralstationen Roma Termini. Andra morgonen gav jag mig ut och införskaffade lite yoghurt , bröd, frukt och pålägg som vi åt på rummet före “frukosten” i caféet på gatan nedanför.


Inför resan hade jag fått tips om att besöka katakomberna. Vi tog metro och lokalbuss. Bussen gav oss en överblicka av vissa delar av staden. Katakomberna Catacombre San Callisto var ett smart resmål. Den guidade turen ledde oss från 34 graders hetta ner i underjordens 15 grader där vi fick en intressant guidad visning. Colosseum nöjde vi oss med att se från utsidan och vi satsade istället på att att hitta trevliga restauranger, goda glassar och fina promenadstråk. Ska man plöja museum och sevärdheter så är inte juli och augusti de bästa månaderna. Det tar några dagar att acklimatisera sig till värmen.

Efter två nätter i Rom for vi norrut två timmar med tåg till Grosseto och tjugo minuter med buss till Le Marze Camping Village där vi hyrde plats i ett tält för ca 135 kronor per natt. Ljudet från cikadorna var öronbedövande. Havet härligt. Campingen jättetrevlig med en massa extranöjen; klätterbana, pool, cykeluthyrning. Här semestrade mestadels italienarna själva. Klockan halv tio på kvällarna var det kvällsunderjhållning. Först dansade barn som var med i nån sorts “fritidsklubb” på området, sedan deras ledare och därefter var det en mini cirkusföreställning med akrobater och clowner två av de fyra kvällarna vi var där.


Vi hade gärna stannat en natt till, men det var fullbokat över helgen, så vi tog tåget mot Florens via Pisa. I Pisa blev jag verkligen överraskad över min fascination för det lutande tornet. I Florens hittade viLocanda Daniel via internet. Men eftersom vi hade slarvat med att läsa informationen så hade vi missat att receptionen bara var öppen på förmiddagen. Men den snälla hotellägaren tipsade via telefon om hotellet en trappa ner, Hotel Nazionale. Där fick vi genom ett smart drag boende för 30 Euro per person. Det var schysst, egentligen var nog priset det dubbla. Så det går uppenbarligen att pruta. Egen dusch och toalett med fluffiga badlakan, luftkonditionering och välmanglade lakan. Och bra läge mellan restaurangen Il Vegetariano och tågstationen. Ska du till Florens, missa inte denna härliga restaurang, två kvarter, men bara tio minuters promenad från turiststråken. Bästa matupplevelsen på hela resan.


I Florens besökte vi Uffizi, det stora galleriet med bland annat Venus födelse av Boticelli. Jag gillar konst men renässansmåleri är inte min passion. Eftersom vi inte hade spenderat så mycket pengar på sevärdheter, flera timmar långa köer till Colosseum och lutande tornet i Pisa bland annat, så känns det ändå bra att vi köpte “specialbiljett” som tog oss förbi den långa kön och kunde “bocka av”. Dotterns kommentar till Venus födelse var “den har jag redan sett”.

Sedan for vi med nattåg hem, denna gång i liggvagn. Jag skulle gärna åka till Le Marze igen med resten av familjen. Men ännu mer sugen är jag att prova på att åka till forna Jugoslavien. Där har jag aldrig varit. Min bror visade fina bilder från hav och grottor i Split. Åker man i juni eller tidigt i juli så har inte högsässongen börjat, priserna är billigare och det går att chansa på att resa utan att ha bokat boende i förväg. Dessutom är det inte lika stor risk att det är över trettio grader varmt. Så nästa tur blir nog via Prag och Budapest till östra delarna av Medelhavet. Med hela familjen. Men de andra två döttrarna kommer också få varsin egen resa med mig. Utifrån deras intressen och önskemål. Kanske blir det fjällen eller en målarkurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar