söndag 14 september 2014

Anteckningar från Klimatriksdagen 2014

Tre måndar efter Klimatriksdagen som ägde rum i Norrköping i juni 2014 börjar jag samla mina intryck, på självaste valdagen 14 september 2014. Många seminarier pågick parallellt. Några av mina anteckningar länkar jag till här allteftersom jag nedtecknat dessa:

Christer Sannes rulltrappemodell visar hur det går att ställa om till ett bekvämt och modernt hållbart liv. Presentationen var lätt att hänga med i med siffror som lätt gick att förstå.

Karl Johan Bonnedahl om konsten att sluta äta en planet. Presentation av kritik mot de ekonomiska modeller som lett till "omständigheternas tyranni". Viktig men många krångliga ord som inte känns riktade till en allmänhet, utan snarare andra inom samma område.

Anders Wijkman om behovet av en ny ekonomisk modell och kritik mot dagens ekonomiutbildningar. Upplyftande eftersom Wijkman når brett. Även ekonomer hör hans föredrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar