måndag 30 september 2013

Kaka utan mångfald


Har din kaka, margarin eller hudkräm med biologisk mångfald att göra?


Igår såg jag reprisen av TV-programmet Fridlyst ihop med två av mina barn. Programmet visade så bra vad som händer när den biologiska mångfalden förstörs. Vi såg orangutanger som inte längre hade någonstans att leva då palmträ ersatt regnskog på nästan hela Borneo. Du kan bidra till att rädda världen genom att kolla att palmolja inte finns i innehållsförteckningen på något du köper! Förlust av biologisk mångfald är beräknat vara ett större hot mot oss människor och planeten än klimathotet (Rockström et al)


I augusti 1995 körde jag på egen hand en liten lastbil ner till Skåne med mitt flyttlass. Stolt och förväntansfull inför mitt nya liv på LTH och i egen lägenhet. Snart framme njöt jag över landskapets vidder och fria horisont i solnedgången.

Stubbåkern lyste guldgul mot duvbå himmel. Så vackert.


Idag ser jag biologisk enfald på samma plats. Det är samma vackra vy men jag har fått mer kunskap om jordbruk och vad det innebär för växter och djur, vatten och jord i vårt konventionella jordbruk.

Då fotot övan togs besökte jag Tommy och Disa i Råby en mil från Hörby. Efter 25 år kommer deras ekologiska frilandsodling troligen att ersättas av konventionellt odlad raps.
Tommy berättade under rundvandringen att biologisk mångfald för honom betyder att det till exempel finns lärkor, näktergal och storspov i landskapet.

På deras 3 hektar finns bland annat rapphöns. en raphönekyckling kan äta 2000 bladlöss på en dag. det gör inget att jag har bladlöss, säger Tommy, de behövs för att hålla fåglarna vid liv. Och fåglarna behövs för att jag ska få fina grönsaker.

Om markerna besprutas så dör inspekterna och skalbaggarna och då blir det ingen mat till fåglarna. När vi en dag i större skala kommer ställa om till ekologiskt kommer vi få problem. De små skadeinsekterna har inga problem att på nytt etablera sig, men fåglarna kan ha blivit så få att de har svårt att etablera sig och hjälpa till i jordbruket. Hela systemet kommer i obalans, eller är redan i obalans. Men extra galet blir det då de som jobbat hårt med att skapa ett balanserat jordbruk, på ett år kan få sitt livsverk förstört. Se filmen om Tommy och Lisa här.

 
Filmen är skapad av “amatörer” utan ekonomiskt vinstintresse. De vill bara att fler ska veta vad som finns nu och är på väg att försvinna. Sydnytt har gjort två fina reportage också. Se från mars 2012 och från september 2012.

Onsdag, September 5th, 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar