måndag 30 september 2013

Lööf &Thailandsresa

(Foto: aftonbladet.se) 
Tänk längre! står det bakom centerpartiledaren. Inte res längre!

Kan politiker som pratar hållbar utveckling på allvar flyga till Thailand på semestern?

Igår lyssnade jag på Dagens eko där centerledaren Annie Lööf blir intervjuad. Annie berättar vilka frågor hon vill fokusera på istället för de som orsakat turbulens i diskussionen om partiprogrammet. Jag tycker det är viktigare att vi diskuterar vad vill vi ha för klimatpolitik framöver, vad vill vi ha för tankar om frihet och det sociala rättvise-Sverige.

Annie Lööf avbröt sin semester i Thailand för att “befinna sig i debatten”. Jag facebookade frågan: Spelar det roll var partiledare, som säger sig bry sig om klimatfrågan, spenderar sin semester?och fick blandade svar, se längre ner på inlägget.

I mina ögon föll centerpartiet i trovärdighet gällande miljöfrågor. Jag hoppas hon repar sitt miljörykte. Mänskligheten behöver alla partiledares genuina engagemang och intresse för miljön.

Jag moraliserar inte över barnens klasskompisar som flyger på semester, eller mina vänner och släktingar. Kanske känner de inte lika djupt i hjärtat konsekvenserna för moder jord som jag gör och mår därför inte dåligt av sin resa, kanske känner de att de minsann är förtjänta av en resa då det var länge sedan, kanske blir de deprimerade om de inte får sol och blundar för andra konsekvenser, kanske känner de att det är någon annans ansvar, kanske känner de att de måste passa på, kanske passar de på att utnyttja bonuspoäng som uppstått genom resor i jobbet (”som man inte kan rå för”). Desstom är de inte riksdagsledamöter. “Och flyget skulle ju ändå gå” och alla andra argument som kan hittas som försvar.

Politiker som vi röstar på för att vi tror att de ska rädda oss ur klimathotet önskar jag såg sig som förebilder. Jag kan ändra mig angående Annie Lööf. Annie kanske hade hundra goda skäl till att resa till Thailand och kanske klimatkompenserar hon på något vis för sina utsläpp. Kanske drar hon sitt strå till stacken genom att liksom folkpartisten Birgitta Andersson vara vegetarian. Eller jobbar för att gynna utveckling och infrastruktur som minskar inrikes biltrafik. En Thailandsresa är för mig sinnebilden av att resa utan att tänka på miljökonsekvenser. Hade Annie och hennes familj valt Kanarieöarna, som ligger betydligt närmre, hade jag knappast lyft på ögonbrynen denna gången.

Flera Facebookvänner tycker att det är OK att Annie Lööf inte är en “övermänniska” och att hon reser på semester till Thailand “som alla andra”. Men då undrar jag vad som ska få oss andra att välja andra resmål och minska våra klimatutsläpp?
Lagkrav? Är det någon som på allvar vågar gå till val på att lova införa koldioxidransonering eller kraftigt höjda miljöavgifter för fossila bränslen?

Läs professor Johan Rockströms artikel i Aftonbladet, november 2012med förslag till 5-stegsaktion för att rädda världen i . Där avslutar Johan med orden: Ett stort ansvar vilar på oss alla, men framförallt våra ledare, inom politik, vetenskap, civilsamhälle, trossamfund, kultur och idrottsrörelser. Det är inte lite som står på spel, det är allt vi har, bokstavligen den biosfär som utgör grunden för våra liv. Vi är den första generationen som vet detta. Nu måste vi agera.

Ingenstans i media idag hittar jag någon fråga kring politikernas privata miljöansvar.

FACEBOOKSVAR PÅ FRÅGAN OVAN
F -Om hon väljer att semestra i Thailand så bryr hon sig nog inte så mycket om klimatfrågan.

M -Ska man räkna bort de som flyger utomlands på semester blir det inte så många kvar.”

F -Nej, just det. Men jag och min käresta flög utomjands för två år sedan och släppte ut ungefär 250 kg kol i luften vardera i form av koldioxid. Men nu har vi grävt ned närmare ett ton träkol i jorden för att kompensera detta — och fått bättre trädgårdsjord på köpet.
Annie Lööf och andra flygresenärer kunde göra detsamma för att visa sin klimatmedverenhet.

S -Klart det spelar roll!

E -Intressant fråga. Många “klimatföreläsare” flyger ju inrikes, med argumentet att ändamålet (att klimatföreläsa) helgar medeln. Har svårt att tänka mig en partiledare som inte flyger inrikes också. Om Annie flög utan mellanlandning till Thailand och stannade länge, gjorde hon kanske ett bättre val utsläppsmässigt än om hon flugit på ett par långweekends i Europa under det gångna året.

F -Det är inte hur länge som är viktigt, utan hur LÅNGT

SB -Men det är ju bara att LÅTA BLI för tusan. Att vara politiker är att ställa högre krav på sig själv än på andra. Att vara en förebild. Att agera med trovärdighet.

F -Visst, om Annie Lööf började gräva ned biokol i sin (eller någon annans) trädgård efter varenda flygresa, så skulle jag börja överväga att rösta på henne!

E -Visst är det viktigt att de utgör goda exempel, men om vi förväntar oss att de ska vara “övermänniskor” kommer vi dels inte kunna identifiera oss med dem, och dels förr eller senare ändå bli besvikna. Det jag försöker säga är nog att det är mer komplext än antalet flygresor och flygmil - det säger oss inget om alla andra val de gjort, och vad de valt bort. Äter hon kött, har hon bil osv osv.

ML -Det vi släpper ut om vi åker på en årlig semesterresa är väl ingenting jämfört med alla affärsresor till andra sidan jorden (eller inrikes för den delen). Alla veckopendlare eller de som måste ta sig till företagets huvudkontor för möten. Jag tycker nog att Annie kan få åka på semester och ändå vara miljövän.

M -Vilka är det som flyger utomlands globalt sett? Vilka har råd med denna lyx? Vilka är det som i slutändan betalar för denna lyx, vilka får lida av konsekvenserna? Detsamma gäller bilresor och en överdriven konsumtion. Att ta upp råolja och blåsa ut i luften går inte att jämföra med att gräva ner biokol i trädgården tyvärr. Det blir absurt att försvara flyget som transportmedel om man pratar om hållbar utveckling och att stoppa klimathotet.

SB -Härlig tråd. Sara Nelson, är det inte läge för en debatt/afterwork!?

SN -Sist jag flög på semester var för fyra år sedan. Det var till Istanbul för att fira en födelsedag jag var inbjuden till.
Senare mötte jag en som jämförde flygresor med kvinnomisshandel.
Skulle den politiker du väljer få ditt stöd för att kraftigt minska dina möjligheter att flyga till exempel genom att gå till val och föreslå koldioxidransonering?

SN - I våras avstod jag en resa till Baltikum då övriga familjen åkte dit för att träffa gamla vänner till familjen. Jag kommer att åka dit när vi planerar in tid och råd för att ta oss dit med tåg och båt. Det låter kanske jättepräktigt. Men om det gör ont i hjärtat att slå på någon så vill man ju hellre avstå.
Men det finns absolut sitiationer där jag förtränga konsekvenserna av mina handlingar, stoppar huvudet i sanden och tänker “alla andra gör det ju”.
Eller det är kanske inte så andra tänker? Vad tänker andra? Vad tänker du om dina flygresor?

SB -Kan du länka till sr-inslaget med Lööv, Sara Nelson?

SN -Ca 1.30 minuter in på programmet http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/140293?programid=83&date=2013-01-10

Inlägget är en kopia av ett inlägg från förra Saras ekoblogg på en domän som numera har lagts ner. Från 11 januari 2013.

2 Responses to “Kan politiker flyga till Thailand på semestern?”


  1. Markus Says:
    Jaha så hamnade man här med :) Fint skrivet. Modigt att du vågar kritisera folks beteende, många är lättstötta när det gäller sådana här frågor. Jag ruvar på en längre artikel om detta men vågar inte riktigt skriva den än. Men det kommer. Roligt att se att man inte är ensam, jag bestämde mig för att aldrig flyga 2004 :)
  2. Sara Says:
    Hej Markus.
    Jag gillar inte att kritisera eller moralisera över folks beteende. Hellre lever jag enligt mina värderingar och delar med mig av hur det skänker livsglädje. Jag tänker att de som väljer att flyga varje år inte har nåtts av samma insikter som jag har, precis som jag inte har nått den fulla övertygelsen att inte äta djur så som veganer har.
    Men när en politisk ledare som vill bli vald för sitt hållbarhetsarbete stod och pratade om klimatfrågan minuterna efter att ha landat på svensk mark efter semester i Thailand, då kände jag det krävdes en kommentar.
    Men kanske är det dags att moralisera mera, att på allvar börja snacka moral och etik i dessa sammanhang. Som i blogginläggethttp://www.ecoprofile.se/thread-2084-Att-flyga-ar-att-bajsa-pa-sina-barn.html. Hur lång tid tar det att få efterföljare bara genom att vara “präktig”, följa sin övertygelse och föregå med gott exempel? Speciellt som politikerna som har makten att skapa styrmedel inte vågar ändra förutsättningarna för vårt beteende. Politikerna behöver opinionens stöd.
    Du är cool som bestämt dig för att aldrig flyga. Det sätter ju agendan och inspirerar mig! Jag vill också resa till Asien, och kanske Thailand och läser med nyfikenhet om folk som gjort resan med tåg. Det går! Det gäller bara att spara ihop lite mer semesterdagar och skriva en ansökan till barnens skolor med önskemål om lite längre jullovsledighet och packa med skolböcker. Och inte känna plikten kalla när partiprogrammet hamnat i blåsväder i media utan säga att “jag kommer om en vecka eller två” ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar